Statuten wijziging
Klik hier voor de Statuten wijzigingHUISHOUDELIJK REGLEMENT
In aanvulling op de statuten van WBE "Noorder-Koggenland e.o. vastgesteld in de
algemene ledenvergadering van 19 dec 2016 en 2e vergadering van 9 januari 2017
HET
BESTUUR, TAKEN EN BEVOEGDHEDEN
ARTIKEL 1
lid 1. Elk lid van het
bestuur treedt uiterlijk drie (3) jaar na zijn benoeming af, volgens een door
het bestuur vooraf op te maken rooster van aftreding. Het aftredende
bestuurslid is tweemaal terstond herbenoembaar.
In de
voorjaarsvergadering 2017 wordt er door het bestuur een rooster
bestuurswisseling /herbenoeming voorgesteld aan de ALV.
lid 2. Bij het ontstaan
van één of meer tussentijdse vacatures wordt daarin voorzien op de
eerstvolgende ledenvergadering. Nieuwgekozen bestuursleden nemen op het rooster
de plaats in van hun voorgangers en worden gekozen en benoemd in de algemene
vergadering, welke zo mogelijk in de eerste zes maanden van het jaar
wordt gehouden.
lid 3. De secretaris vervult de functie van
plaatsvervangend voorzitter.
DE
VOORZITTER
ARTIKEL 2
lid 1. De voorzitter
leidt de vergaderingen van het bestuur en de algemene vergadering, regelt de
volgorde van behandeling der zaken ter vergadering af te doen en zorgt voor de
handhaving van de statuten en van het huishoudelijk reglement. Hij verleent het
woord en heeft het recht elke spreker tot orde te roepen of het woord te
ontnemen.
lid 2. De voorzitter heeft voorts onder meer tot taak:
a.
de behartiging van de
belangen van - en de goede gang van zaken binnen - de vereniging;
b.
het in overleg met de secretaris
opstellen van de agenda’s en de convocaties voor bestuurs- en
ledenvergaderingen;
c.
het handhaven van de orde
in en het leiden van de bestuurs- en ledenvergaderingen;
d.
handhaven van de statuten
en reglementen van de vereniging in de vergaderingen;
e.
het er op toezien dat de
genomen beslissingen in bestuurs- respectievelijk ledenvergaderingen correct
worden uitgevoerd;
f.
het verzorgen van de
representatie van de vereniging;
g.
de ondertekening (samen
met de secretaris) van de notulen van alle vergaderingen en de belangrijke
uitgaande brieven.
DE SECRETARIS
ARTIKEL 3
lid 1. De secretaris
voert het secretariaat van de vereniging, waarbij hij zich kan laten bijstaan
door één of meer (bestuur)sleden.
lid 2 De secretaris
heeft voorts onder meer tot taak:
a.
het uitschrijven en
notuleren van bestuurs- en ledenvergaderingen;
b.
de medeondertekening van
de notulen van de bestuurs- en ledenvergaderingen;
c.
de administratieve
behandeling van de convocaties en agenda’s voor de bestuurs- en
ledenvergaderingen;
d.
het bijhouden van het
register van leden, deelnemers en donateurs;
e.
het schriftelijk mededelen
van het bestuursbesluit tot toelating aan betrokkene en in voorkomend geval
toezenden van de statuten en het huishoudelijk reglement;
f.
het verzorgen van de
inkomende en uitgaande correspondentie van de vereniging;
g.
voorleggen van belangrijke
uitgaande brieven ter beoordeling en ondertekening aan de voorzitter;
h.
het opstellen van het
jaarverslag;
i.
de archivering, met
uitzondering van de tot de financiële administratie behorende bescheiden;
j.
het verzorgen van een
juiste registratie van de bestuurssamenstelling bij de Kamer van Koophandel en
Fabrieken;
k.
het functioneren als
eerste aanspreekpunt van de Wildbeheereenheid;
l.
het voorbereiden van de
contracten met betrekking tot het door verhuren van jachtvelden van de
gemeente, Staatsbosbeheer, e.a.
DE PENNINGMEESTER
ARTIKEL 4
lid 1. De penningmeester
is verantwoordelijk voor de onder zijn berusting zijnde geldmiddelen der
vereniging en tekent de kwitanties. De invordering van de jaarlijkse bijdrage
is aan hem opgedragen.
lid 2. De penningmeester heeft voorts onder meer tot taak:
a.
het opstellen van het
concept voor de jaarlijkse begroting;
b.
het opstellen van de
jaarrekening; verantwoording in de
voorjaarsvergadering
c.
het voeren van de boekhouding;
d.
het tijdig innen van te
vorderen bedragen; 1 dec 20.. t.b.v. komende jaar i.v.m. de
koppeling verplicht lidmaatschap jachthouders binnen het werkgebied van de WBE.
Ten behoeve van 2017 wordt de contributie in Januari gevorderd.
e.
Jaarlijks wordt de
contributie in de voorjaarsvergadering
vastgesteld.
f.
het tijdig doen van
betalingen binnen de ramingen van de vastgestelde begroting (uitgaven buiten de
begroting en boven geraamde begrotingsbedragen zijn in geen geval toegestaan
zonder specifiek bestuursbesluit);
g.
het adviseren van het
bestuur tot het doen van voorstellen aan de ledenvergadering tot
begrotingswijzigingen, in de gevallen dat geen of te lage bedragen zijn
begroot;
h.
het voeren van een goed
geldelijk beheer;
i.
het adviseren aan het
bestuur met betrekking tot het te voeren financieel beleid;
j.
het archiveren van alle
stukken die tot de financiële administratie behoren.
FINANCIËN
ARTIKEL 5
lid 1 De jaarbijdragen worden door de ALV
vastgesteld op voordracht van het bestuur.
lid 2 De ALV kan, op voorstel van het bestuur
besluiten administratiekosten in rekening te brengen voor ondermeer
jachthuurovereenkomsten en doorschrijven van toestemmingen en/of ontheffingen.
BESTUURSVERGADERINGEN
EN BESLUITVORMING
ARTIKEL 6
lid 1. Het bestuur vergadert in ieder geval voorafgaande aan de jaarvergadering en voorts zo dikwijls als
de voorzitter dit nodig acht of tenminste twee bestuursleden daarom verzoeken.
lid 2. In het laatstbedoelde geval moet de
bestuursvergadering binnen drie weken na ontvangst van het onder lid 1 bedoeld
verzoek worden gehouden.
lid 3. De oproeping voor de bestuursvergadering
geschiedt schriftelijk zeven dagen
voorafgaande aan de vergadering en met vermelding van de agenda en eventuele
stukken.
lid 4. Van elke bestuursvergadering worden notulen
gemaakt die in de volgende bestuursvergadering ter vaststelling worden
voorgelegd.
ALGEMENE
LEDENVERGADERING (ALV)
ARTIKEL 7
lid 1. De ALV kan geen besluiten nemen over een
onderwerp, dat niet duidelijk in de agenda als te behandelen agendapunt is
omschreven.
lid 2. De ALV stelt bij
aanvang de agenda van de betreffende vergadering vast.
lid 3. In de ALV wordt
melding gemaakt van " ingekomen stukken”.
lid 4. Ieder lid kan ter vergadering een voorstel
van orde doen. Een dergelijk voorstel betreft de wijze van behandeling van de agenda of van een
agendapunt.
lid 5. De voorzitter is gerechtigd een lid,
deelnemer en begunstiger wegens (herhaaldelijk) wangedrag tijdens de ALV het
woord te ontnemen en/of uit de vergadering te laten verwijderen.
ARTIKEL 8
Elk lid
heeft het recht, staande de vergadering, voorstellen of moties in te dienen.
Voorstellen worden na toelichting van de voorsteller alleen dan op de agenda
van de volgende vergadering geplaatst, indien de vergadering zich ervoor verklaart.
VERGOEDINGEN
ARTIKEL 9
lid 1. Voor bestuurs- en ledenvergaderingen van de
WBE worden geen presentie- en reiskosten vergoed.
lid 2. Indien het reizen betreft, die in opdracht van het bestuur in het
belang van de vereniging geschieden, kunnen vergoedingen voor reis- en
verblijfkosten op een door het bestuur van te voren te bepalen basis worden
overeengekomen. Deze vergoedingen zullen door de penningmeester worden voldaan.
lid 3. De ALV kan besluiten een vergoeding toe te
kennen voor het voeren van het secretariaat.
ARTIKEL
10
Leden,
deelnemers of donateurs of zij die opgehouden lid, deelnemer of donateurs van
de vereniging te zijn, kunnen nimmer enige aanspraak op haar bezittingen maken.
INTRODUCTIE
ARTIKEL
11
Ieder lid
heeft het recht van introductie voor vergaderingen en bijeenkomsten na
goedkeuring door de voorzitter. Evenwel mag niet meer dan één keer per jaar
dezelfde persoon geïntroduceerd worden.
Hij die
gebruik maakt van dit recht is verplicht met de introducé te tekenen in het
introductieboek en neemt alle verplichtingen op zich van de introducé als
gelden deze zijn eigen.
FAUNACOORDINATOR ( is een bestuurslid )
ARTIKEL
12
lid 1. De
faunacoördinator ( bestuurslid) wordt op voordracht van het bestuur benoemd
door de algemene vergadering. Het betreft een bindende voordracht, waaraan
evenwel het bindend karakter kan worden ontnomen door een meerderheid van het
aantal uitgebrachte stemmen genomen besluit van de algemene vergadering,
genomen in een vergadering waarin tenminste een meerderheid van de leden
vertegenwoordigd is.
lid 2. Indien geen
voordracht door het bestuur is opgemaakt, of het bindend karakter aan de
voordracht is ontnomen, is de algemene vergadering vrij in de keuze van de
faunacoördinator.
lid 3. Iedere drie jaar dient de faunacoördinator
(her)benoemd te worden.
lid 4. De
faunacoördinator heeft tot taak er voor te zorgen dat het faunabeheer planmatig
wordt uitgevoerd, al dan niet door het op te stellen van een lokaal
(wild)beheerplan, het organiseren van inventarisaties ten behoeve van het in de
Wet natuurbescherming voorziene Faunabeheerplan.
lid 5. De Faunacoördinator heeft voorts onder meer tot taak:
a.
het namens het bestuur
optreden als adviseur in alle zaken die wild- en/of faunaschade betreffen;
b.
de bemiddeling tussen de
betrokken leden om hen vergunning te verlenen om wildschade te bestrijden;
Opm.: Deze taak behoort toe aan
de secretaris/in combinatie met de Fauna coördinator.
c.
het coördineren, opvragen,
registreren en distribueren van de schademeldingen en afschotgegevens;
d.
het opstellen van
afschotplannen (indien noodzakelijk) en uitreiken van machtigingen
Opm.: Deze taak behoort toe aan de
secretaris/in combinatie met de Fauna coördinator
e.
het opstellen van een
jaarlijks verslag
ARTIKEL
13:
lid 1. De faunacoördinator
kan leden van de vereniging aanwijzen die hem bij de uitvoering bijstaan.
lid 2. De
faunacoördinator is gerechtigd om het jachttoezicht dat al dan niet onder
verantwoordelijkheid van de vereniging in het gebied van de vereniging wordt
uitgeoefend, de nodige aanwijzingen te geven.
lid 3. De
faunacoördinator doet in voorkomend geval voorstellen aan het bestuur over de
juiste en evenredige verdeling van ontheffingen over de leden en deelnemers van
de vereniging, zulks ter realisering van het Faunabeheerplan van de
Faunabeheereenheid.
FAUNAINVENTARISATIES
ARTIKEL
14
lid 1. De leden verstrekken jaarlijks tijdig de
tel-, afschot- en inventarisatiegegevens aan de secretaris en/of aan de
faunacoördinator.
lid 2. De leden verplichten zich tot het
registreren van afschot en het uitvoeren van inventarisaties/tellingen in de
onder hun beheer vallende jachtvelden dan wel het verlenen van medewerking aan
commissies en/of werkgroepen die hiermee worden belast.
Opm.; Bij in gebreken blijven bij
tijdig melden, kan het bestuur besluiten om geen machtigingen te verstrekken.
lid 3. Voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is zal
wettelijke verplichte registratie van afschot door of namens de jachthouder met
een jachtakte geschieden.
lid 4. Voor gebruik van deze gegevens, voor andere
doeleinden dan ten behoeven van het opstellen van het provinciale
Faunabeheerplan het rapporteren van de uitvoering daarvan of ter ondersteuning
van lokale, provinciale of landelijke belangenbehartiging is toestemming van
het bestuur van de WBE vereist.
STROPERIJ
EN ONWEIDELIJK JAGEN
ARTIKEL
15
lid 1. De leden en de deelnemers dienen zowel
toezichthouders als de plaatselijke politie onmiddellijk op de hoogte te
brengen, indien zij stropen of andere overtredingen van de Wet
natuurbescherming waarnemen.
lid 2. Het secretariaat dient (schriftelijk) op de
hoogte te worden gebracht van bovengenoemde voorvallen.
lid 3. Indien leden of deelnemers onweidelijk
gedrag of andere handelingen in strijd met de belangen van de vereniging menen
waar te nemen bij andere leden of deelnemers en zij deze zelf niet kunnen
corrigeren, dienen zij het secretariaat hiervan op de hoogte te brengen.
lid 4. De publicatie "Gedragsregels en
weidelijkheidsnormen” van de Koninklijke Nederlandse Jagers Vereniging worden
als richtlijn gehanteerd.
lid 5. Het bestuur kan verzoeken om een
schriftelijke en ondertekende melding, alvorens de zaak in behandeling te
nemen.
lid 6. Deze meldingen zullen door het bestuur
vertrouwelijk, zo nodig na hoor en wederhoor, worden behandeld.
Geschillen
commissie
ARTIKEL
16
lid 1. Op voordracht van
het bestuur kan een geschillen commissie worden benoemd door de algemene
vergadering. Het betreft een bindende voordracht, waaraan evenwel het bindend
karakter kan worden ontnomen door een meerderheid van het aantal uitgebrachte
stemmen genomen besluit van de algemene vergadering, genomen in een vergadering
waarin tenminste een meerderheid van de leden vertegenwoordigd is.
Voorstel om een
geschillen commissie samen te stellen uit een naburige WBE.
Indien nodig
de KJV raadplegen ( zie statuten art.20)
lid 2. Indien geen
voordracht door het bestuur is opgemaakt, of het bindend karakter aan de
voordracht is ontnomen, is de Algemene Vergadering vrij in de keuze en
samenstelling van de Commissie.
lid 3. De Commissie
bestaat uit ten minste drie leden en is verantwoording verschuldigd aan het
bestuur. De voorzitter van de commissie wordt benoemd door het bestuur.
lid 4. Iedere drie jaar treedt een commissielid af
en is terstond herkiesbaar.
lid 6. De Commissie is
belast met de beoordeling van de aanvragen om toelating tot de vereniging van
leden, deelnemers en donateurs.
lid 7. De Commissie is
verplicht een verzoek om te worden toegelaten als lid in te willigen indien de
verzoeker jachthouder is van een zelfstandig bejaagbaar jachtveld in het
werkgebied van de vereniging en in het bezit is van een geldige jachtakte,
tenzij zwaarwegende en gemotiveerde argumenten een dergelijke inwilliging niet
rechtvaardigen
lid 8. Met uitzondering
van de verzoeken die vallen onder lid 4 stelt de Commissie jaarlijks een
voordracht op welke ter goedkeuring aan de algemene vergadering wordt
voorgelegd.
lid 9. De algemene vergadering beslist bij gewone
meerderheid van stemmen.
lid 10. Indien een
aspirant-lid niet op de voordrachtlijst is vermeld heeft hij de mogelijkheid
van beroep op de algemene vergadering op gelijke wijze als voorzien in artikel
8 van de statuten.
lid 11. De Commissie is
gehouden de niet voordracht tijdig ter kennis te brengen aan betrokkene(n)
onder opgaaf van beroepsmogelijkheid.
CONCURRENTIEVERBOD
ARTIKEL
17
Het is de
leden, deelnemers en donateurs verboden op enigerlei wijze te pogen, direct dan
wel indirect, het jachtrecht en/of de toestemming om op die gronden te beheren
en/of schade te bestrijden te verwerven op gronden waarop andere leden
ditzelfde recht hebben verworven.
Dit geldt zowel gedurende de duur van het
lidmaatschap, als gedurende de periode van deelnemerschap of begunstiging,
alsmede gedurende drie jaar, volgende op de eventuele beëindiging van het
lidmaatschap, dan wel het deelnemerschap of begunstiging, één en ander op
verbeurte van een door de WBE direct opeisbare en niet voor compensatie vatbare
boete van euro 1.000 (eenduizend) voor
iedere overtreding of dag, dat een overtreding voortduurt. De bijdrage wordt
gestort
In de kas
van de vereniging.
Vorenstaand
verbod is niet van kracht indien de leden, deelnemers of donateurs bedoeld
recht verkrijgen door eigendomsverkrijging van de gronden waarop dit recht
wordt uitgeoefend, danwel indien het initiatief tot verhuur respectievelijk tot
toestemming voor beheer en schadebestrijding genomen wordt door de verhuurder.
opm.:
Geschillen schriftelijk en met reden omkleed aan het bestuur voorleggen.
Toevoeging:
Inbraak door niet leden: De WBE accepteert geen nieuwe leden welke binnen zijn
werkgebied actief jacht en of schadebestrijding probeert te verwerven door het
bieden van buitensporige hoge vergoedingen.
OPZEGGING
VAN EN ONTZETTING UIT HET LIDMAATSCHAP
ARTIKEL
18
lid 1. Alvorens het
bestuur conform het bepaalde in de statuten besluit tot opzegging van het
lidmaatschap, dan wel ontzetting uit het lidmaatschap, krijgt het betreffende
lid, dan wel krijgen de betreffende leden, via de secretaris van de vereniging
een schriftelijke kennisgeving bij aangetekend schrijven van het voornemen van
het besluit.
lid 2. In betreffend
schrijven dient het lid te worden gewezen op de mogelijkheid, bij dit artikel
verleend, om in een bijzondere bestuursvergadering te worden gehoord.
lid 3. Het verzoek tot
een bijzondere bestuursvergadering dient het lid binnen acht dagen na ontvangst
van de kennisgeving van het bestuur bij aangetekend schrijven aan de secretaris
van de vereniging kenbaar te maken.
lid 4. Het bestuur zal zo
spoedig mogelijk de bijzondere vergadering houden en het lid daarvan op de
hoogte te stellen door mededeling van datum, tijd en plaats van de bijzondere
vergadering.
lid 5. Indien het bestuur ook na deze bijzondere
vergadering blijft bij het besluit tot opzegging dan wel ontzetting zal overigens worden gehandeld op de wijze als
voorzien in de statuten.
SLOTBEPALING
ARTIKEL
19
Toevoeging:
|
Voor
nieuwe/jonge jagers/schadebestrijder die wonen in het werkgebied van de WBE
heeft de
|
WBE de intentie, mits het lid zich voldoende
voor de vereniging wil inzetten om, dit lid de mogelijkheid te bieden om met
enige regelmaat met leden mee op jacht/schadebestrijding te mogen.
|
|
Artikel
20
Daar waar
dit Huishoudelijk Reglement niet voorziet beslist het bestuur.